Collega's van Museum PARCUM bereiden de collectie voor op de nieuwe tentoonstelling

Het museumteam is in volle voorbereiding voor de opening van de thematentoonstelling 'Ecstasy & Orewoet' (10/05 - 9/11/2025). In de tentoonstelling ontdek je religieus erfgoed in confrontatie met hedendaagse kunst. Ook objecten uit de eigen collectie krijgen er een plekje. Om deze stukken in optimale conditie te tonen worden er sommige onderworpen aan een grondige restauratie. Het schilderijtje 'Christus aan de zuil aanbeden door de Heilige Clara' kreeg een grondig facelift.

28 maart 2025

Een klein maar bijzonder schilderijtje

Op het eerste zicht lijkt het maar een banaal schilderijtje. Het is amper 26 op 21 cm groot en geschilderd in de 17de eeuw. Toch verbeeldt het op een heel mooie wijze een belangrijk aspect in de extatische beleving van vrouwelijke religieuzen: een sterke verbondenheid met het sacrament. In een donker interieur zit de Heilige Clara. Op de tafel voor haar staat een monstrans met daarin een hostie. Terwijl ze het sacrament aanbidt, verschijnt de gegeselde Christus. Net omwille van die iconografie wordt het schilderij getoond in de expo ‘Ecstasy & Orewoet’.

Maar om het werk te kunnen tonen, was een conservatie en restauratie noodzakelijk. Het schilderij had doorheen de eeuwen afgezien. Zo was het doek niet meer opgespannen op een spieraam, maar gelijmd op een kartonnen plaat. Hierdoor ondervond het doek heel wat invloed van warmte- en vochtigheidsschommelingen, met deformaties tot gevolg. Ook was op veel plaatsen de verflaag sterk gereduceerd, waardoor details van de afbeelding niet meer zichtbaar waren.

(foto: voor – na)

Een grondig facelift

Eerst en vooral werd het karton waarop het doek bevestigd zat verwijderd. Erna konden de bobbels en plooien die in het doek zaten op een gecontroleerde manier gecorrigeerd worden. Na deze behandeling kon het doek op een spieraam gemonteerd worden. Zodra het doek mooi opgespannen was, werd het schilderij grondig gereinigd. Op plaatsen waar de verf vergaan was, werd de structuur van de omliggende verflaag nagebootst. Als laatste stap werd een vernislaag aangebracht, om de originele kleuren te verzadigen, hun intensiteit te herstellen en het schilderij te beschermen.

Het schilderij moet nu opnieuw ingekaderd worden en is dan klaar om te schitteren op onze komende tentoonstelling.