Na 200 jaar
200 jaar zijn de panelen weer op de historische plek waar ze voor gemaakt zijn. De Leuvense meester-glazenier de heer Jan de Caumont maakte tussen 1635 en 1644 in totaal 41 gebrandschilderde glasramen. Na de Franse Revolutie kwamen de norbertijnenpaters in geldproblemen en verkochten ze hun glasramen. Die raakten niet alleen verspreid over de hele wereld maar ook gefragmenteerd in verschillende panelen.
“Zes middenpanelen bevonden zich al terug in de abdij”, vertelt Jan Mertens, bestuurder Erfgoedsite Abdij van Park. “Na veel opzoekwerk zijn de voorbije jaren veertien andere panelen teruggekeerd naar Leuven. De middenpanelen stellen elk een tafereel voor uit het leven van Norbertus, de stichter van de orde.”
Uitzonderlijke collectie
We hebben hier te maken met een heel uitzonderlijke collectie. Deze twintig middenpanelen doorstonden revoluties en wereldoorlogen en zijn vandaag nog intact. Daarom is de verzameling van de gebrandschilderde glasramen, en de bijhorende ontwerptekeningen sinds 2018 erkend als Vlaams Topstuk. Onze stad was een belangrijk glasproductiecentrum. Jan de Caumont, de officiële glasschilder van Leuven, werkte van hieruit aan opdrachten in het hele hertogdom Brabant.
Voor het publiek
Speciaal voor de overzichtstentoonstelling ‘Als de bliksem. 900 jaar norbertijnen’ worden de twintig centrale panelen teruggeplaatst. Al wandelend door de pandgang kan het publiek de kleurenpracht van de glas-in-loodpanelen bewonderen.
De glas-in-loodpanelen maken deel uit van het expoparcours doorheen het klooster en zijn permanent te bezichtigen in museum PARCUM.