Restauratie van vier 17de-eeuwse glasramen gestart

De glasramen van Jan de Caumont zijn sinds vier jaar opnieuw te bewonderen in de pandgang in het hart van de abdij. Alleen dragen ze de sporen van een indrukwekkende reis en geschiedenis. Daarom wordt er gestart met een professionele restauratie van de 27 panelen. In de eerste fase worden vier panelen onder handen genomen met de grootste zorg, deze worden in januari 2026 teruggeplaatst.

1 september 2025

Vier jaar thuis, nu de juiste zorg

Sinds 2021 kunnen bezoekers van Abdij van Park weer genieten van de prachtige glas-in-loodpanelen van meester Jan de Caumont. Na 200 jaar keerden twintig middenpanelen toen terug naar hun oorspronkelijke plek voor de tentoonstelling 'Als de bliksem. 900 jaar norbertijnen'. Sindsdien sieren ze permanent de pandgang van het klooster. Naast het leven van Norbertus vertellen deze blikvangers van de pandgang ook hun eigen bewogen geschiedenis. Het is een klein wonder dat glasramen quasi intact zijn gebleven, na hun verkoop in 1828 aan verzamelaar Jean-Baptist Dansaert. Wel ondergingen de panelen doorheen de eeuwen kleine herstellingen en beschadigingen, waardoor het nu tijd is voor de volgende stap: een grondige, professionele restauratie.

De 27 glas-in-loodpanelen zullen in het atelier van Renotec met de nodige expertise behandeld worden, in verschillende fases. Momenteel worden er vier panelen onder handen genomen met de grootste zorg. De panelen uit de periode 1635-1644 zijn zeer bijzonder, omdat alle glasschildertechnieken van die tijd erin verwerkt zijn. Dit vakmanschap leverde hen in 2018 de erkenning als Vlaams Topstuk op.

Restauratie met precisie en geduld

De restauratie begint met een grondig onderzoek. Elke beschadiging wordt nauwkeurig in kaart gebracht: van kleine barstjes tot ontbrekende stukjes glas. Daarna testen de restauratoren voorzichtig welke reinigingsmethode het beste werkt voor elk paneel. Want wat goed is voor het ene stuk glas, kan schadelijk zijn voor het andere. In overleg met alle betrokken partijen, stad leuven, de Topstukkenraad en het architectenbureau Studio Roma, wordt dan de exacte aanpak bepaald. Het herstelwerk kan beginnen: voorzichtig schoonmaken, breuken lijmen, losse stukjes terugzetten op hun plaats. Ontbrekende delen worden waar mogelijk bijgemaakt en het originele loodnet blijft zoveel mogelijk behouden.

Puzzelen met composities

Naast de restauratie wordt ook nagedacht hoe de glasramen teruggeplaatst zullen worden. Hoe toon je deze 17de-eeuwse meesterwerken het best? Met aanvullend witglas voor historische volledigheid? Of juist met focus op de authentieke originele elementen? Eind dit jaar krijg je een voorproefje tijdens proefopstellingen die verschillende benaderingen tonen. Vijf verschillende manieren van tentoonstellen worden onderzocht: van historisch correct tot innovatief hedendaags.

Herstel naar volle glorie
Vanaf februari 2026 schitteren vier volledig gerestaureerde glasramen weer in hun volle glorie in de pandgang. Daarna volgt stap voor stap de restauratie van de overige ramen.

Bezoek je intussen Museum PARCUM, dan kan het gebeuren dat sommige raamopeningen tijdelijk leeg zijn. Geen paniek: de glasramen zijn in goede handen bij de restaurateurs. Misschien spot je zelfs al een van de gerestaureerde panelen. Kun jij het verschil zien?