In de Abdij van Park kan je drie adembenemende driedimensionale plafonds bewonderen. Meester-kalksnijder Jan Christiaen Hansche bracht hier in de 17e eeuw met zijn vakmanschap unieke barokke meesterwerken tot leven. Hij had als geen ander de driedimensionaliteit in de vingers. Hij maakte de figuren zo echt dat het lijkt alsof ze zweven. Met zijn barokke stijl en uitzonderlijke oog voor detail brengt hij de taferelen tot leven op een indrukwekkende manier. De tentoonstelling in Museum PARCUM brengt je dichter bij deze mysterieuze kunstenaar, die zijn naam in tal van verbluffende plafonds vereeuwigde. Zijn plafonds behoren tot het meest indrukwekkende erfgoed van Vlaanderen en West-Europa.
Bezoek de expo
Meer over de expo
Wie omhoog kijkt in Abdij van Park (Leuven) staat oog in oog met adembenemende stuccoplafonds. Een hoogtepunten van Vlaamse meester Jan Christiaan Hansche. Deze mysterieuze kunstenaar duikt in de 17de eeuw plots op en vereeuwigt zijn naam in tal van verbluffende plafonds.
De tentoonstelling in Museum PARCUM brengt je dichter bij Hansche dan ooit. Van zijn leven en zijn gekende oeuvre, tot de geheimen van zijn techniek en de recente restauratie van de plafonds in Abdij van Park. Archiefstukken, bruiklenen, foto’s, interviews met experten én originele stucfragmenten laten je kennismaken met deze vergeten meester.
Jan Christiaan Hansche
Hansche was een 17de-eeuwse meester kalksnijder. Rond het midden van de 17de eeuw vestigde hij zich in de Zuidelijke Nederlanden. Hij verwierf bekendheid met zijn uitzonderlijke stuccoplafonds: fijn gesneden reliëfs in kalk die bijbelse verhalen, allegorieën en mythische taferelen tot leven brachten.
Zijn werk getuigt van de barokke liefde voor drama en beweging en maakt hem uniek in onze streken. Hansche liet zijn sporen na in onder meer Abdij van Park (Leuven), kastelen zoals Horst en Modave en kerken zoals de Sint-Carolus Borromeuskerk (Antwerpen) en de Sint-Niklaaskerk (Perk). Veel van zijn werk is doorheen de tijd verloren gegaan. Dankzij recente restauraties en onderzoek krijgt zijn vakmanschap opnieuw de aandacht die het verdient.